החלה תחרות הפרס הגדול בטשקנט

לוח הזמנים הצפוף לאחרונה בשחמט העולמי הכתיב קיום שתי תחרויות "הפרס הגדול" של פיד"ה בזו אחר זו. בקושי הספקנו לעכל את הישגו הגדול של בוריס גלפנד בבאקו, וכבר החלה התחרות השנייה בטקשנט.






 החלה תחרות הפרס הגדול בטשקנט

רם סופר

 

לוח הזמנים הצפוף לאחרונה בשחמט העולמי הכתיב קיום שתי תחרויות "הפרס הגדול" של פיד"ה בזו אחר זו. בקושי הספקנו לעכל את הישגו הגדול של בוריס גלפנד בבאקו, וכבר החלה התחרות השנייה בטקשנט.

ההגרלה הועידה לנציג ישראל משחק קשה בסיבוב הראשון בכלים השחורים נגד הצעיר ההולנדי אניש גירי המתקדם במהירות לעבר הפסגה. באולימפיאדת טרומסו גבר גירי על גלפנד. הפעם בוריס הכין שיפור משמעותי בפתיחה ועמדתו של גירי נראתה מדאיגה. ההולנדי פתר את הבעיה באמצעות הקרבת רגלי שגרמה לחסימה מוחלטת של העמדה עם תיקו בלתי נמנע.

באותו זמן שיחק פביאנו קרואנה, מס' 2 בעולם ושותפו של גלפנד לניצחון בבאקו, בכלים הלבנים נגד מקסים ואשייה-לגראב המתמצא היטב בנבכי ההתקפה האנגלית בנוסח ניידורף. קרואנה הקריב רגלי תמורת זוג רצים, ואז ניסה להחזיר אותו מיד, אבל פתח לשחור שני טורים להתקפה מול המלך שלו. הצרפתי היטיב לשחק וניצח בסיום רצים שוני צבע. עכשיו מגנוס קרלסן יכול לישון בשקט בלילה, מכיוון שהפרש מד-הכושר בינו לבין קרואנה שהצטמצם לאחרונה גדל שוב ל-32 נקודות.

מנצחים אחרים בסיבוב הראשון היו אנדרייקין נגד ממדיארוב (בשחור) ונקמורה נגד ג'ובאבה.

בסיבוב השני נפלה רק הכרעה אחת. ואשייה-לגראב הציג רעיון מעניין נגד נוסח ברלין, השיג יתרון קל בפתיחה ונהנה ממשגה תמוה של יריבו, נציג המדינה המארחת קסימג'אנוב, במסע ה-20 כדי לקבל יתרון מכריע.

קרואנה ניהל משחק חריף מול ג'ובאבה וזכה במלכה מול צריח ורץ, אבל זה לא הספיק לניצחון. גם גלפנד לחץ כל המשחק על קריאקין, אבל זה לא הספיק ליותר מתיקו.

בסיבוב השלישי הראה שוב ואשייה-לגראב את בקיאותו בנוסח ניידורף מצד השחור והפעם מול רג'אבוב. השניים נכנסו במהירות לנוסח חריף שהיה ודאי חלק מהכנותיהם. בהמשך נעלמו הכלים מהלוח וניסיונותיו של רג'אבוב לנצח בסיום לא צלחו – תיקו.

קרואנה עדיין ללא ניצחון לאחר שלא השיג דבר מול "חומת ברלין" של אנדרייקין. תיקו גם בין נקמורה לגירי במשחק שבו האמריקני לחץ לאורך כל הדרך.

סרגיי קריאקין הצליח להפוך פתיחה לא יומרנית לניצחון די משכנע על יאקובנקו. קסימג'אנוב לא הצליח להצדיק הקרבת רגלי בפתיחה ונוצח מול ג'ובאבה. גלפנד התגונן מול ממדיארוב במשחק ארוך, וכשכבר נראה שהתיקו קרוב הצליח האזרי להערים עליו בסיום.

כך השלים ממדיארוב (שב-2011 נוצח בדו-קרב מועמדים מול גלפנד) שני ניצחונות על גלפנד בשתי תחרויות רצופות. נקווה להמשך טוב יותר. בינתיים מנצחי התחרות בבאקו מגלים כי ברמה הזאת קשה לשמור על כושר שיא בשתי תחרויות רצופות, והמאבק על הכרטיסים לתחרות המועמדים 2016 פתוח לגמרי.

בינתיים ואשייה-לגראב שכזכור נכשל באייל-אוף-מן מככב בתחרות הפרס הגדול הראשונה שלו עם 2.5 מ-3 לפני נקמורה, אנדרייקין וקריאקין 2.