תחרות הפרס הגדול לא תתקיים בטהרן

יום לאחר זכייתו המשותפת של בוריס גלפנד בתחרות הפרס הגדול הראשונה בבאקו הגיעו עוד חדשות טובות בנושא זה. התחרות השלישית בסדרה הועתקה מטהרן לטביליסי בירת גאורגיה, ורב-האמן האיראני אחסן גאם-מגמי פינה את מקומו בסבב לגאורגי באדור ג'ובאבה.






 תחרות הפרס הגדול לא תתקיים בטהרן

רם סופר

יום לאחר זכייתו המשותפת של בוריס גלפנד בתחרות הפרס הגדול הראשונה בבאקו הגיעו עוד חדשות טובות בנושא זה. התחרות השלישית בסדרה הועתקה מטהרן לטביליסי בירת גאורגיה, ורב-האמן האיראני אחסן גאם-מגמי פינה את מקומו בסבב לגאורגי באדור ג'ובאבה.

קורות החיים של אחסן גאם-מגמי כוללות 18 זכיות באליפות איראן, 19 מדליות אסיאתיות והתמודדות בדו-קרבות מול אנטולי קרפוב ונייג'ל שורט.

ב-9 בפברואר 2011 הצליח אחסן לשבור את שיא גינס של אליק גרשון מישראל כשהתמודד סימולטנית מול 614 יריבים באוניברסיטת שהיד בהשטי בטהרן. מאוחר יותר באותה שנה נרשם בכיר שחקני איראן לתחרות פתוחה בבאסטיה, צרפת, אבל סירב להופיע למשחק מול האמן הישראלי אהוד שחר. המארגן לאו באטסטי לא היה מוכן להשלים עם עירוב פוליטיקה בספורט, ובהחלטה אמיצה סילק את גאם-מגמי מהתחרות.

לצערנו, התנהגותו של באטסטי אינה משמשת דוגמה למארגני תחרויות עולמיות מטעם פיד"ה. באליפות העולם לנוער שנערכה לאחרונה בדרום אפריקה ביקשו מספר מדינות לא לשחק מול נציגי ישראל. המארגנים נאותו ומנעו מתוכנת המחשב לשבץ נציגי מדינות אלה מול ישראל. בשלב מסוים קרתה "תקלה" ונציגת אלג'יריה שובצה לשחק מול הודא קאסם ממועדון כפר סבא. האלג'ירים מחו, והנהלת התחרות ששכחה מזמן את סיסמת פיד"ה Gens Una Sumus החליטה להעניק לשתי היריבות ניצחון טכני באותו סיבוב...

המצב הפוליטי בפיד"ה סבוך ביותר. קירסן איליומז'ינוב המקורב לנשיא רוסיה פוטין לא בחל בעבר בקשרים עם סדאם חוסיין ומועמר קדאפי, ועם זאת הוא מגלה גישה אוהדת לישראל ומאמין כי משחק השחמט יכול להיות גשר לשלום במזרח התיכון. רשימת סגני הנשיא של איליומז'ינוב כוללת את ישראל גלפר בצוותא עם נציגי איראן וקטאר.

האיראנים הזוכים לאחרונה להצלחות רבות בקרב הנוער הציעו לארח בטהרן את אחת התחרויות בסבב הפרס הגדול. באותה עת היה גלפנד רק ברשימת ממלאי המקום, אולם לאחר שמספר שחקנים כמו אלוף העולם מגנוס קרלסן ויתרו, נכנס גלפנד לסבב ולאיראנים הייתה בעיה. כל שחקן משחק ב-3 תחרויות מתוך ה-4, וזה אומר שהנציג האיראני מחויב לשחק פעמיים מול גלפנד. אין ספק כי סירוב להופיע למשחקים אלה והענקת ניצחונות טכניים לגלפנד היו גוררים (בצדק) מחאות חריפות מצד השחקנים המתמודדים מול גלפנד על כרטיס העלייה לתחרות המועמדים.

ההודעה שפורסמה בערב החג באתר פיד"ה הייתה לקונית למדי ולא פירטה את הסיבות להעתקת תחרות הפרס הגדול מטהרן. נראה כי סירובם העיקש של האיראנים להתמודד עם נציגי ישראל עלה להם ביוקר. גאם מגמי איבד את מקומו בסבב לטובת באדור ג'ובאבה בכיר שחקני גאורגיה. מבחינה מקצועית הדבר תורם לאיזון בין התחרויות השונות, שכן כעת כל 16 שחקני הפרס הגדול  הם בעלי דירוג מעל 2700 (בעוד גאם מאמי מדורג מתחת ל-2600).

התחרות הבאה בסבב מתחילה כבר ביום שני הקרוב בטקשנט בירת אוזבקיסטן. גרישצ'וק, סווידלר, טומשבסקי ודומינגז ינוחו הפעם, בעוד ג'ובאבה יצטרף למעגל המשחקים יחד עם ואשייה לגראב מצרפת, גירי מהולנד ויאקובנקו מרוסיה.

יש לציין כי גירי וג'ובאבה משתתפים השבוע בפסטיבל יוניבה בהולנד, שם הם מתמודדים בדו-קרבות מול אגדות השחמט אלכסיי שירוב ויאן טימן. גירי בן ה-20 המקווה לחקות את הצלחותיהם של קרלסן וקרואנה רושם לאחרונה הצלחות רבות (כולל ניצחון על גלפנד באולימפיאדה) ומד-כושרו "החי" כבר הגיע ל- 2774.

בוריס גלפנד שהתחיל את הסבב מצוין ינסה שוב להשיג מיקום גבוה שיגדיל את סיכוייו להעפיל לתחרות המועמדים 2016. יש לציין כי מיד לאחר תחרות זו ישתתף גלפנד גם בתחרות העל (8 בשיטת ליגה) לזכר פטרוסיאן במוסקבה המחליפה השנה את התחרות המסורתית לזכר טל.