צמד אנגלים בראש הדירוג

תחרות המאסטרס באי מאן מגיעה הערב לסיומה לאחר סיבוב שמיני דרמטי במיוחד. האנגלים הוואל ושורט מוליכים בראש הדירוג. גיל פופילסקי הוא הישראלי המצטיין ומתמודד אף הוא על הפרסים הגבוהים. אורי קובו ואלון מינדלין רשמו ציון לתואר אמן בינלאומי.






 הסיבוב השמיני עמד בסימן כיבוש ראשות הטבלה בידי שחקני נבחרת אנגליה דיוויד הוואל ונייג'ל שורט לאחר שרק סיבוב קודם לכן הצטרפו אליה. במהפך דרמטי גברו השניים על שותפיהם לפסגה: הוואל ניצח את הצרפתי מקסים וואשייה-לגראב שהוליך בתחרות לאורך כל הדרך ושורט גבר על הארמני גבריאל סרגיסיאן. הצרפתי, בכלים השחורים, לא התקשה להשוות בנוסח לא שכיח בימינו של הגנת קארו-קאן אבל קיבל החלטה עמדתית תמוהה כבר במסע ה-21 והלבן זכה ביתרון ברור שהבשיל לכדי ניצחון במסע ה-34.שורט בחר בשחור בהגנת בנוני בה נהנה הלבן לאורך זמן מעדיפות קלה במרחב. האנגלי שקד על שיפור מעמד כליו ולאחר שהשיג את השוויון המיוחל עבר למתקפת נגד קטלנית באגף המלך מול יריב אובד עצות ודרך. שיעור מאלף במשחק מבוקר על כל הקופה.

גיבור המשלחת הישראלית היה שוב גיל פופילסקי שגבר בכלים השחורים על מיודענו דניאל פרידמן הזכור לקוראינו בין השאר מהצלחותיו במשחקי המכביה. הלבן בחר בנוסח הודי לא יומרני והתפתח קרב שקול וממושך שגלש לסיום בו כבר היו ללבן שלושה רגלים בודדים ופגיעים שאילצוהו למגננה סבילה. גיל השכיל לממש את יתרונו ללא דופי והעניק ליריבו המפורסם שיעור בדומינציה (שליטה) כשיריבו מניח לו, אולי לאות הוקרה, להנחית עליו מט על הלוח.

שני ישראלים אחרים חגגו סיבוב לפני הסיום ציון לתואר אמן בינלאומי: אלון מינדלין בכושר יוצא מן הכלל קידם בנוסח זמיש את ההגנה ההודית של המלך בה נקט כדרכו האנגלי הוותיק מרק הבדן ופשוט מיגר אותו ללא תנאי וללא כל תחושת נחיתות. אורי קובו עשה זאת מול טל חיימוביץ' בצד השחור של פתיחת ארבעת הפרשים. התפתח מאבק האופייני לנוסח הישן עם שיפורים מודרניים קלים שבישרו מאבק שקול לערך.אלא שטל לא דייק ואפשר לצריח השחור לפלוש מבעד לטור המרכזי  הפתוח ולעשות שמות בבסיסו בסיוע צמד רצים שקיבל לפתע עוצמה יתרה. הלבן הניח את נשקו לאחר שאיבד כלי .בצד שני הישראלים הבטיחו לעצמם ציונים לתארים גם שני אנגלים: אלוף אנגליה ג'ונתן הוקינס רשם כבר ציון לתואר רב-אמן והצעיר אלן מארי-ציון לתואר אמן בינלאומי.

ולשאר אירועי היום  במחנה הישראלי: דני רזניקוב גבר על ניצן שטיינברג בנוסח החילופין של ההגנה הסלאבית כשידו היתה על העליונה במאבק על  הטורים באגף המלכה.שני ישראלים אחרים נפרדו בתיקו מרבי אמנים אנגליים: אסף גבעון פגש בסיימון וויליאמס שבחר בשחור באורחת נדירה למדי בימינו-ההגנה האנגלית 1.ה4 ה6 2.ד4 ב6 שהיתה פופולארית בגירסאותיה השונות בשחמט המקומי של שנות השמונים (להבדיל כמובן מן הפתיחה האנגלית בעקבות 1.ג4 וההתקפה האנגלית מול ההגנה הסיציליאנית). עמוק בשלב המציעה כבר השיג אסף עדיפות בולטת אך מסע פזיז שלו אפשר ליריבו חילופי מכות עם תיקו מיידי. אביטל בורוחובסקי בחר בנוסח אלאפין כנגד הסיציליאנית של דני גורמאלי (1.ה4 ג5 2.ג3) והקרב השקול פחות או יותר (עם נגיעות של עדיפות קלה ללבן) נחתם בחלוקת הנקודה בעיצומו של סיום רצים שוני צבע. אלון גרינפלד ביצע ללא דופי מול גמביט המלכה הנרצה מתקפה על מלכו התקוע במרכז של הסקוטי סטיבן מאניון תחילה מאגף המלך ובהמשך מן האגף האחר עד לקריסה  הכללית של  העמדה. אילון נקר רשם ניצחון נאה בשחור על הגרמני פליקס קליין עם הקרבת טיב שהורחבה להקרבת כלי תמורת כמה רגלים חופשיים שהגרמני הצליח לבלום אותם רק במחיר כבד מנשוא. עומר רשף הקריב כלי בעבור שני רגלים מול נמרוד ויינברג אבל לא זכה לתמורה הולמת והפסיד. יוליה שווייגר שיחקה היטב בשלב הסיום מול האמן הבינלאומי האנגלי ג'ון קוקס וזכתה לניצחון צודק. יונתן בקלצ'וק לא הצליח לממש יתרון רגלי מול האנגלי קיית אלן ונאלץ להסתפק בתיקו. כתבכם גבר בקרב משכנע ,לשם שינוי, על ההולנדי קדם גוטקינד הדובר עברית רהוטה. מרסל אפרוימסקי תעדיף לשכוח את התחרות הזאת במהרה;אמש ספגה הפסד נוסף מידי ההולנדי ירון ון דן ברסלאר.

כל הקרבות כתמיד כאן:

http://www.theweekinchess.com/chessnews/events/pokerstars-iom-masters-2014

הדירוג בתום הסיבוב השמיני וערב הסיבוב האחרון: הוואל ושורט 6.5 כ"א; פרסינה, פופילסקי וטיביאקוב 6 כ"א; הוקינס, סרגיסיאן וואשייה לגראב 5.5 כ"א. הישראלים גרינפלד, בורוחובסקי, רזניקוב ומינדלין נמנים עם צוברי 5 נקודות. במוקד הסיבוב האחרון יעמדו הקרבות שורט-הוואל; טיביאקוב-פרסינה; פופילסקי-וואשייה-לגראב; הוקינס-סרגיסיאן. קרבות ישראלים מסקרנים במיוחד: אורי קובו זקוק לניצחון בלבן על אנטולי וייסר כדי לשדרג את הציון שכבר השיג לציון לרב-אמן; יוליה שווייגר זקוקה לתיקו בכלים השחורים מול אילון נקר כדי להשיג ציון לתואר רב-אמנית. קרבות מסקרנים מול רבי-אמנים: ג'ונס-רזניקוב; סמית-גרינפלד; מינדלין-האריקה; פהץ-גבעון; ידינאק-ויינברג;

שידורים חיים יועברו היום כבר החל בשעה 14.30 שעון ישראל כאן:

http://www.iominternationalchess.com/live-games.html 

 

בתמונה: ישראלים מצטיינים על האי מאן. צילום: פיונה סטייל-אנתוני מן האתר הרשמי.

 יושבים מימין: אביטל בורוחובסקי מול אורי קובו; עומדים: מימין עומר רשף משמאל יונתן בקלצ'וק;  צופה יושב מן הצד: אלון מינדלין.