ואשייה לגראב מוביל במחצית הדרך

תחרות המאסטרס באי מאן חצתה את קו האמצע.המדורג מספר אחת, הצרפתי מקסים ואשייה- לגראב, מוליך בראש בתום הסיבוב החמישי עם 4.5 נקודות לפני דבוקה עקשנית של רבי-אמנים עם 4 כל-אחד. המשלחת הישראלית משתלבת יפה במאבקים החריפים על הפרסים והציונים.מצטייני המשלחת במחצית הראשונה הם אביטל בורוחובסקי, אורי קובו וגיל פופילסקי הקרובים לפסגה עם 3.5 נקודות כ"א.






 כל שלושת משחקי הצמרת נסתיימו אמש ללא הכרעה. ואשייה-לגראב שמט לראשונה חצי נקודה לאחר שהוריאנט הצדדי שבחר, מול ההגנה הרוסית של דניאל פרידמן לא העניק לו כל עדיפות ומשבהמשך אף נקלע לעמדת נחיתות נאלץ לכפות תיקו בשח-חוזר כעבור 31 מסעים. הקרב בין מיכאל מארין לסרגיי טיביאקוב  ארך בדיוק 30 מסעים כ"המלצת" הנהלת התחרות שאינה רואה בעין יפה משחקי תיקו קצרים. בלוח השלישי  היטיב אביטל בורוכובסקי לנווט את הכלים השחורים במבוכי הפתיחה הספרדית מול המדורג מס.2 מייקל אדמס והקרב היה ברובו הגדול שקול למדי. בסיום הצריחים שהתקבל זכה האנגלי בסופו של דבר ברגלי אך לא הצליח לממשו בשל מיעוט החומר שנותר על הלוח והנקודה חולקה במסע ה-79.

ניצן שטיינברג ששרד בהצלחה כמה וכמה רבי אמנים חזקים בארבעת הסיבובים הראשונים נחל אמש הפסד ראשון מול הארמני האולימפי גבריאל סרגיסיאן. גם כאן צלחו היריבים את נפתולי הפתיחה הספרדית בשלום ומשהוחלפו כל הקצינים הקלים נסתמן שוויון. הארמני הקריב רגלי כדי ליצור חולשה קלה באגף המלך הלבן ולהשתלט על הטור "ב" שנפתח לצריחיו. אבל הצעיר הישראלי ביצע כמה אי-דיוקים שהחלישו ללא תקנה את תצורת הרגלים שלו וחשפו עוד יותר את מלכו.אורי קובו שוב הפגין אמש מול דייויד הוואל משחק עמדתי נבון שהעניק לו עדיפות קלה ואילצה את האנגלי הצעיר לדייק בהגנה ולכפות גם הוא במסע ה-74 תיקו בשח-חוזר. יוליה שוויגר שוב עמדה בכבוד מול רב-אמן, מרק הבדן הותיק, שלא הצליח ליישם בלבן שום רעיון פרודוקטיבי ואף נקלע לעמדה אבודה אובייקטיבית כשלפתע נסתיים המשחק בתיקו (דוחק זמן?) ממש במסע ה-30. גיל פופילסקי חזר לעצמו לאחר הפסדו בסיבוב הקודם עם משחק תמרונים סבלני בווריאנט הראשי של פתיחת ארבעת הפרשים מול האמן הבינלאומי האוסטרלי כריסטופר וואליס. בסופו של דבר נשבר האוסטרלי, החליש עוד יותר את הרגלים התלויים שלו בהחלטה לא מוצלחת וכשנפל הרגלי הבודד נותרה למעשה רק משימה טכנית שגיל לא כשל  בביצועה בדרכו חזרה אל צמרת הדירוג.גם אלון גרינפלד התאושש יפה מהפסדו בסיבוב הרביעי עם ניצחון משכנע בשחור מול הסקוטי אלן טייט. באמצעות הקרבת טיב תמאטית בנוסח ריכטר ראוזר הסיציליאני השתלטו כליו על ערוגות המפתח בסיוע מרכז רגלים איתן וניטרלו כל משחק נגדי גם לאחר חילופי המלכות. אלון מינדלין פגש בכלים השחורים את בכירת השחמטאיות הגרמניות אליזבט פהץ והשיג תיקו מוצדק ונטול דרמות  בצד השחור של וריאנט ספרדי רווח. תיקו  בכלים השחורים השיג גם טל חיימוביץ' מול רב האמן השוודי טייגר הילארפ-פרסון בקרב האחרון של הסיבוב. ב"דרבי" הבודד של משחקי אמש גבר אסף גבעון על נמרוד ויינברג מן הצד השחור של הגנת גרינפלד. אילון נקר קטע רצף של צמד הפסדים עם ניצחון על ההולנדי קולין בולהאואר.  

ומצידו האפל יותר של הסיבוב: דני רזניקוב השיג עדיפות קלה בשחור מול פתיחת לונדון במשחקו עם הצרפתי הותיק אנטולי וייסר אבל לא מצא את התוכנית הנכונה ובשלב מסוים היו לו כבר שתי אופציות להפסד רגלי. בחירתו השגויה העבירה את היתרון ליריבו שזכה לבסוף בסיום. לכתבכם היה קרב מעניין מול הפולני ר"א רדוסלאב יידינאק בעברו השחור של גמביט בנקו (או הוולגה אם תרצו) כשלפתע בחר להמר על הקרבת כלי אינטואיטיבית שלא עלתה יפה ונסתיימה בהפסד שני ברציפות. עומר רשף נקלע שוב לסיום שאותו לא היטיב לנווט ונכנע לגרמני אב"ל דיטמאר קולבוס.יהונתן בקלצ'וק שפתח יפה את התחרות נחל אמש הפסד שלישי רצוף, הפעם מידיו של הנורווגי ויקטור האנסן. מרסל אפרוימסקי הפסידה גם היא לגיבור המקומי סיפוס סילווסטר.

קובץ המשחקים המלא כאן:

http://theweekinchess.com/chessnews/events/pokerstars-iom-masters-2014

הפתעת הסיבוב היה הפסד שני ברציפות לפרואני חוליו גרנדה זוניגה, הפעם בלבן מול האנגלי אב"ל סיימון אנסל.

הקרבות המרכזיים בסיבוב השישי שיחל היום אחה"צ ב15.30 לפי שעון ישראל הם: טיביאקוב-ואשייר לגראב; סרגיסיאן- מארין; וייסר-ג'ונס;הוקינס- פרידמן והאוול- אדאמס. ואשייר לגראב מוליך עם 4.5 ולכל השאר למעט הזוג האחרון 4.לא פחות משבעה ישראלים עתידים לפגוש היום ברב-אמן: פרסינה-קובו; בורוכובסקי-שורט;גבעון- הבדן; האריקה-שטיינברג; שוויגר-גורמאלי; מינדלין-סמית; חיימוביץ'-ידינאק; משחקים חיים משודרים כרגיל כאן:

http://www.iominternationalchess.com/live-games.html 

צילום: עמדת האטיוד המיוחד שהקדיש כתבכם לתחרות האי מאן ושפורסם גם באתר הרשמי. הלבן נוסע וזוכה. הפתרון הוא אמנם ארוך למדי אבל לא ממש קשה כדי לאפשר לכולם סיכוי הוגן. נסו כוחכם ולא את כוחו של המחשב. הפתרון יפורסם בסיום התחרות.אפשר גם למצוא אותו כאן:

    http://www.iominternationalchess.com/yochanan-afek-study.html