אולימפיאדת טרומסו – סיבוב שביעי

נבחרת הגברים של ישראל עשתה את המוטל עליה והביסה את מונגוליה, בעוד נבחרת הנשים נכנעה לאחר מאבק קשה לקובה בהפרש מינימלי. החדשות המסעירות מהסיבוב השביעי היו תבוסותיהם של המדורגים ראשונים: נבחרת הגברים של רוסיה, נבחרת הנשים של סין ואלופי העולם מגנוס קרלסן (כן, גם זה קורה) וייפאן הו.






 אולימפיאדת טרומסו – סיבוב שביעי

רם סופר

נבחרת הגברים של ישראל עשתה את המוטל עליה והביסה את מונגוליה, בעוד נבחרת הנשים נכנעה לאחר מאבק קשה לקובה בהפרש מינימלי. החדשות המסעירות מהסיבוב השביעי היו תבוסותיהם של המדורגים ראשונים: נבחרת הגברים של רוסיה, נבחרת הנשים של סין ואלופי העולם מגנוס קרלסן (כן, גם זה קורה) וייפאן הו.

השיטה השוויצרית מבטיחה כי אחרי תוצאות גרועות מקבלים כמעט תמיד יריבים יותר חלשים, וכך גם נבחרת ישראל לגברים, לאחר תיקו מול קנדה הבינונית קיבלה הגרלה נוחה מול מונגוליה.

אמיל סוטובסקי ניצח יפה בעזרת תחבולת מט שכללה הקרבת מלכה שלא התקבלה, וגם איליה סמירין פיתח התקפה מכרעת על המלך היריב. בשני הלוחות האחרים התמודדו המונגולים בצורה יותר טובה והשיגו שני תיקו מול רודשטיין ופוסטני. התוצאה הסופית 1:3 משקפת את הבדלי הרמות. כאמור, בשיטת הניקוד הקבוצתי אין הבדל גדול בין 1:3 ל- 0:4, אך עדיין ככל שמנצחים גבוה יותר משתפר שובר השוויון הקובע את הדירוג הסופי.

נבחרתנו עלתה למקום ה-17 בדירוג הכללי ו"זכתה" בהגרלה נוחה גם בסיבוב השמיני מול אינדונזיה המדורגת 72. בנבחרת זו רק רב-אמן אחד, והשאר בעלי דירוג 2400 או פחות. עם זאת, לפי רמת הביצוע עד כה כל שחקני הנבחרת האינדונזית הם ברמת אמן בינלאומי ומעלה, ואל לנבחרתנו לזלזל.

צפו במשחקי נבחרת ישראל לגברים – סיבוב 7

@@R7 ISR-m.pgn@@

נבחרת אזרבייג'ן המשיכה בהתקדמותה המטאורית לכיוון "דאבל" וגברה על קובה למרות תבוסתו של שחריאר ממדיארוב, שהיה אולי חדור אופוריה לאחר סדרת ניצחונות והוחזר לקרקע המציאות על-ידי שחקן הלוח הראשון המצוין של קובה לנייר דומינגז-פרז.

בלוחות האחרים לחמו האזרים בעקשנות ותוגמלו בשני ניצחונות. תחילה הצליח גאדיר גוסיינוב להנחית מט על הלוח מול איסן ריינלדו אורטיז-סוארז, ולבסוף זכה טיימור רג'אבוב במשחק ארוך מול לזרו ברוזון-בטיסטה שלא דייק בסיום צריחים שאמור היה להסתיים בתיקו.

אזרבייג'ן מובילה עם 13 נקודות לפני סין ועוד שלוש נבחרות מזרח אירופיות מפתיעות עם 12 נקודות.

הסינים הביסו בקלות 0.5:3.5 את סרביה ששיחקה עד כה יפה באולימפיאדה וכנראה "נגמר לה האוויר". בולגריה הדהימה את הולנד 1:3 בכיכובו של "שחקן האולימפיאדה" עד כה ולנטין יוטוב שצבר עד כה 6.5 מ-7 עם רמת ביצוע של 2948. גם טופאלוב נראה קרוב לניצחון על גירי, אבל שחקן הנוער החזק בעולם כפה תיקו בסיום. רומניה גברה על קרואטיה 1.5:2.5 בזכות ניצחונו של נבדניצ'י בלוח הרביעי. הרומנים בצמרת למרות הרכב מוחלש עקב מעברו של בכיר שחקניהם ליביו-דיטר ניסיפיאנו לנבחרת גרמניה.

הקבוצה הרביעית עם 12 נקודות היא המפתיעה מכולן. צ'כיה הנחילה לרוסיה תבוסה מהדהדת 1:3. אם לא יחול שינוי קיצוני, נראה כי ה"בצורת" הרוסית שהחלה משנת 2002 עת הופיע גארי קספארוב לאחרונה בהרכב הרוסי תימשך שנתיים נוספות. מדהים לראות כיצד השחקנים שמצליחים כל השנה ומגיעים בצדק למדי כושר גבוהים לא מתפקדים ברגע האמת.

הרוסים החליטו לתת לקראמניק לנוח לאחר הפסדו, אבל מחליפו גרישצ'וק קרס מול הקרבת רץ ב-ח6 של דויד נבארה, ובלוח השני המשיך סווידלר לשחק גרוע והובס על ידי לזניצקה. בלוחות 4-3 לא הצליחו קריאקין ונפומניאשצ'י לממש יתרונות קלים, והרי לכם הפתעת האולימפיאדה.

לרוסיה 10 נקודות בלבד, והיא צמודה לישראל במקום ה-16. לקבוצות עם 11 נקודות כמו ארמניה ואוקראינה (שתי האלופות האולימפיות האחרונות) יש עדיין שביב של תקווה לזהב. האוקראינים מתאוששים מהתחלה גרועה מאוד, ונראה כי היום החופשי החזיר את איבנצ'וק למסלול הניצחונות.

גם נבחרת נורווגיה נראתה בדרך ל-11 נקודות. לוחות 4-2 הצליחו להחזיק תיקו, ובלוח הראשון נהנה אלוף העולם מיתרון רגלי על יריבו הגרמני. ואז קרה הבלתי ייאמן – מגנוס קרלסן התבלבל בדוחק זמן, פספס מזלגות קטלניים של הפרש השחור והגיע לעמדה אבודה. ארקדי ניידיץ' דייק עד הסוף ולא שמט את ההזדמנות להביס את אלוף העולם.

במרכז הסיבוב השמיני: סין-אזרבייג'ן, רומניה-צ'כיה, אוקראינה-בולגריה.

צפו בכל משחקי הגברים – סיבוב 7

@@R7 MEN.pgn@@

נבחרת ישראל לנשים התמודדה בצורה שקולה עם קובה העולה עליה במקצת במד-כושר ממוצע, וספגה מהלומה כאשר אנג'לה בורסוק הפסידה בלוח הרביעי בכלים הלבנים. מאשה קלינובה ואולגה וסילייב השיגו תיקו בשחורים. השחקנית המצטיינת שלנו עד כה יוליה שווייגר השיגה בלוח השני יתרון רגלי בסיום צריחים, אולם הוא לא הספיק לניצחון.

ההפסד המינימלי הוריד את נבחרת ישראל למקום ה-39, עם שובר השוויון הטוב ביותר בין הנבחרות שצברו 8 נקודות. היריבה הבאה היא אסטוניה המדורגת 47 בתחרות, שלא צריכה להוות בעיה מיוחדת.

צפו במשחקי נבחרת ישראל לנשים – סיבוב 7

@@R7 ISR-w.pgn@@

במרכז הסיבוב עמד הקרב בין שתי הנבחרות בעלות מאזן מושלם לאחר 6 סיבובים, ורק רוסיה נותרה סיבוב נוסף עם מאזן מושלם.

המאמצים הרבים שהושקעו כדי לשתף את קטרינה לאגנו בנבחרת התבררו כמוצדקים לאחר שהאוקראינית שלעבר גברה על אלופת העולם ייפאן הו בצורה משכנעת. נציין כי הסינית בת ה-20 השיגה עד למפגש הגורלי 4 מ-4 ונראתה בדרך הנכונה להפוך לאישה מס' 1 בעולם לפני יהודית פולגאר הוותיקה.

אולגה גיריה הוסיפה ניצחון בלוח 4, ושני משחקים הסתיימו בתיקו. ייתכן בהחלט כי מפגש זה כבר הכריע את האולימפיאדה, אך זאת נדע רק בעוד ארבעה סיבובים.

צפו בכל משחקי הנשים – סיבוב 7

@@R7 Women.pgn@@