גלפנד-סווידלר – היום השני

הכרעה ראשונה בדו-קרב המהיר בין שתי אגדות השחמט היהודי. פטר סווידלר הצליח לנצח דווקא בכלים השחורים לאחר פתיחה בלתי נעימה עבורו במשחק השלישי ולסחוט תיקו לאחר שגלפנד השיג עדיפות קלה בכלים השחורים במשחק הרביעי. המשחקים מתקיימים בירושלים במסגרת פסטיבל השחמט השני ע"ש גדעון יפת. משחקים 6-5 יתקיימו ביום רביעי החל משעה 14:00, ומשחקים 8-7 ביום חמישי החל משעה 11:00. צילום: Ritvo Photography






 גלפנד-סווידלר – היום השני

מאת רם סופר

הכרעה ראשונה בדו-קרב המהיר בין שתי אגדות השחמט היהודי. פטר סווידלר הצליח לנצח דווקא בכלים השחורים לאחר פתיחה בלתי נעימה עבורו במשחק השלישי ולסחוט תיקו לאחר שגלפנד השיג עדיפות קלה בכלים השחורים במשחק הרביעי. המשחקים מתקיימים בירושלים במסגרת פסטיבל השחמט השני ע"ש גדעון יפת.

משחקים 6-5 יתקיימו ביום רביעי החל משעה 14:00, ומשחקים 8-7 ביום חמישי החל משעה 11:00. צילום: Ritvo Photography

משחק מס' 3

בוריס גלפנד – פטר סווידלר

 @@GS3.pgn@@

סווידלר ניסה להפתיע כבר בפתיחה במסע נדיר יחסית 5...מהא5+, אולם גלפנד לא איבד את קור רוחו. יריבו הודה כי מסעו של גלפנד 9.מהד1 היה חזק יותר מהמסע 9.מהה3 שאליו ציפה. לאחר 11. 0-0 סווידלר היה יכול ללכוד רגלי ולהסתכן בהתקפה חזקה. הוא העדיף לאפשר ללבן החלפת פרשים ב-ה6.

התקבלה עמדה שבה ללבן רוב של 3 רגלים מול 2 באגף המלכה, בעוד הרגלים הכפולים בטור ה' מקהים את רוב הרגלים של השחור באגף המלך. תיאורטית, כל שעל הלבן לעשות הוא להמתין לחילופי כלים ולזכות בסיום, אך גישה זו פשטנית מדי.

גלפנד היה צריך לשחק 18.ב5 עם יתרון גדול מאוד. במקום זה הוא העדיף מסעים איטיים שנתנו לסווידלר הזדמנות לשפר את עמדות כליו. ברגע שהשחור הביא רץ ל-ג6 כדי להחליף את הרץ הלבן החזק ז2 ניתן לומר כי יתרון הלבן אבד או לפחות חלקו הגדול, ולאחר הפריצה 23...ב6 השחור קיבל גם משחק נגד מסוכן בטור ג'.

בשלב זה היה ברור כי המומנטום בקרב התהפך, וגם מצב הזמנים על השעון לא היה מעודד מבחינת גלפנד. סגן אלוף העולם קיבל החלטה פרקטית להקריב רגלי ולהיכנס לסיום מלכות עם 5 מול 4 רגלים באותו אגף כאשר הרגלים הכפולים בטור ה' נותנים לו סיכוי מצוין לתיקו, אולם בלחץ הזמן הגנתו קרסה.

השגיאה המשמעותית הראשונה הייתה 37.מהג5 שאפשר פלישה מסוכנת של המלכה השחורה. הרגע הקריטי האחרון היה לאחר 39...מהב2+. באופן פרדוקסלי, ההגנה העיקשת ביותר הייתה דווקא 40.מח1, למשל 40...מהה2 41.מז1 מה:ו3 42.מה:ה5. מסעו של גלפנד 40.מח3 הביא את מלכו עד מהרה לתוך רשת מט ואילץ אותו להחליף מלכות לסיום אבוד.

 

משחק מס' 4

פטר סווידלר – בוריס גלפנד

 @@GS4.pgn@@

במשחק הרביעי עשה סווידלר ניסיון נוסף לחמוק ממפגש בכלים הלבנים עם הגנת גרינפלד – הפתיחה האהובה עליו בכלים השחורים! אולם ניסיון זה לא היה מוצלח. גלפנד שלט בדקויות הפתיחה והפתיע את יריבו במסע 13...פד4. סווידלר הודה לאחר המשחק כי שקל את הקרבת המלכה 15.מה:ד4 פד5 16.מה:ז7+ וכו', אבל כך לא משחקים כשאתה מגן על יתרון בדו-קרב.

אלוף רוסיה החליט להיכנס לעמדה נחותה אבל יציבה כדי לסחוט תיקו, ועמד במשימתו. ייתכן כי גלפנד היה מיטיב לשחק 30...צג8 במקום 30...צד8 שתקף את המלכה הלבנה ושלח אותה לערוגה טובה יותר ב-א3. לאחר מכן הוחלפו כל הרגלים באגף המלכה והוסכם לתיקו.

כך חלפה לה מחצית הדו-קרב כאשר סווידלר ביתרון נקודה. גלפנד משיג עמדות טובות, אולם חסרה לו "רגל מסיימת" וניכרת ההפוגה הארוכה משחמט תחרותי מאז תחרות ציריך בראשית פברואר. כמו-כן גלפנד נמצא בפיגור על השעון כמעט בכל משחק, ובשח מהיר זה די משמעותי. עם זאת, עדיין יש תקווה להשוות את הדו-קרב במשחקים שנותרו ואף לנצח.

צפו בראיונות עם גלפנד וסווידלר על אודות משחקים 3 ו-4

צילום ועריכה: אלכס נסטרובסקי