שני מובילים באליפות ישראל לאחר סיבוב 4

בתום השבוע הראשון באליפות ישראל נוצר ראש חץ בצמרת של שני מובילים: דן צולר וויקטור מיכלבסקי עם 3.5 מ-4 ובעקבותיהם חנן מרדכי המפתיע ויבגני פוסטני עם 3 מ-4. בין הנשים מובילה האלופה היוצאת אולגה וסילייב. משחקי האליפות משודרים מדי יום באתר ירושחמט, באתר איגוד השחמט ובמספר אתרים בחו"ל.






 שני מובילים באליפות ישראל לאחר סיבוב 4

רם סופר

בתום השבוע הראשון באליפות ישראל נוצר ראש חץ בצמרת של שני מובילים: דן צולר וויקטור מיכלבסקי עם 3.5 מ-4 ובעקבותיהם חנן מרדכי המפתיע ויבגני פוסטני עם 3 מ-4. בין הנשים מובילה האלופה היוצאת אולגה וסילייב.

הגרלת הסיבוב החמישי בתחרות הגברים

הגרלת כל הסיבובים בתחרות הנשים

צפו כאן בשידור ישיר מהתחרות (מדי יום החל משעה 16:00)



קהל הצופים באולם המשחקים



תוכנת שידור המשחקים בפעולה



השופט הראשי וסגנו מצאו זמן למשחק בזק ידידותי



במרכז הסיבוב השלישי היה אמור להיות קרב הצמרת המסקרן בין ויטאלי גולוד לויקטור מיכלבסקי, אבל השניים החליטו משום מה לקחת עוד "יום חופשי" ולסיים בתיקו בתוך דקות ספורות ללא שום מאבק.

כשעיינתי במשחקי אליפות ישראל מלפני שנה בעכו מצאתי להפתעתי עוד "קרב" דומה בין השניים שהסתיים במהירות בתיקו בצבעים הפוכים.

התנהגות זו זכתה לנזיפה משופט התחרות בתחילת הסיבוב הרביעי, ונקווה כי מקרים דומים לא יחזרו על עצמם בשבוע השני של התחרות. לפחות בסיבוב הרביעי נלחמו כל השחקנים למופת. רוב המשחקים הסתיימו בהכרעות וחלקם בתיקו לאחר מאבקים קשים.

בסיבוב השלישי הרשימו הצעירים אסף גבעון וניצן שטיינברג שהקריבו טיב למען התקפה חזקה וגברו על יריביהם נתן בירנבוים ואוריאל ארלינסקי. גם בוריס קנצלר טווה רשת מט לאחר שיריבו עידו בן-ארצי לא דייק בהגנה.

איליה סמירין וטל בראון זכו סוף סוף לניצחון ראשון, בעוד מיכאל רויז עדיין המתין להישג דומה לאחר שלא היה מסוגל לממש יתרון ניכר מול אולג גמאייב המפתיע.

עם זאת, הקרב של הסיבוב השלישי היה בין טל חורש ליבגני פוסטני. רוח הלחימה של טל פיצתה על 500 נקודות מד-כושר עודפות של יריבו, והוא היה קרוב מאוד לתוצאת תיקו סנסציונית.


אולם פוסטני ניצל אי-דיוק של יריבו והצליח להנחית מט עם זוג פרשים מול רגלי בודד שנחסם בדיוק בזמן.


הלבן מקווה להינצל בפט, אבל פוסטני סיים את המשחק בצורה משכנעת: 80...פז5+ 81.מח4 פה4 82.מח3 מו3 83.מח4 פו5+ 84.מח3 פז5+ 85.מח2 מו2 86.ח6 פח4 87.ח7 פחו3+ והלבן נכנע בגלל 88.מח1 פה4 89.ח8=מה פז3 מט.



יש לציין כי סיום זה נחקר רבות במאה הקודמת על-ידי מחבר האטיודים טרואיצקי שגילה כי ניתן לזכות עם שני הפרשים, אם כי ניתוחי מחשב הראו שבמקרים מסוימים הניצחון לוקח יותר מ-50 מסעים המותרים במשחק תחרותי.

בסיבוב הרביעי היה לפוסטני משחק הרבה יותר קל לאחר שמרק צייטלין "נתפס" בהכנות ביתיות בנוסח אנטי-גרינפלד חריף (3.ו3) ולא שרד את שלב הפתיחה.

כך הגיע המדורג מס' 2 בתחרות למקום 3 משותף עם האמן המפתיע חנן מרדכי מירושלים. מתברר כי מרדכי הוא טקטיקן מסוכן ביותר. בסיבוב הרביעי הוא גבר על עידו בן-ארצי בדיוק כפי שגבר בסיבוב השני על אילון נקר (גם כן בכלים השחורים) – טעות בחישוב עלתה ליריבו באבדן כלי.

בצמרת הסתיימו שני קרבות המובילים בהכרעה: דן צולר הפגין משחק עמדתי מצוין, הקריב רגלי כדי להחליף את הרץ הטוב של היריב ויריבו בוריס קנצלר נאלץ להיכנע במצב של שוויון חומרי בשל אי-שיוויון הכוחות בין הרץ העלוב שלו ב-א8 והפרש החזק של הלבן.

בעמדת הדיאגרמה השחור אינו יכול למנוע את קידום הרגלי א' שיעלה לו בסופו של דבר לפחות בכלי.
בלוח הסמוך בחר ויקטור מיכלבסקי בסדר מסעים ערמומי בפתיחה שהצליח להוציא את יריבו אסף גבעון מהגנת גרינפלד האהובה עליו. המשחק עבר למבנה של הגנת בנוני, ואסף נקלע במהירות לדוחק זמן ולעמדה גרועה. לבסוף הוא הפקיר כלי בעמדה אבודה. קרב המובילים בין מיכלבסקי לצולר יעמוד במרכז הסיבוב החמישי, בעוד חנן מרדכי ישאף לחולל הפתעה נוספת מול פוסטני.

במשחק בולט אחר בסיבוב הרביעי היה המדורג מס' 1 איליה סמירין על סף הפסד לאחר שהרשה לעצמו יותר מדי בהגנה הסיציליאנית. טל בראון השיג עמדת ניצחון, אולם סמירין ניסה לסבך בכל כוחו. טל החמיץ מספר מכות מכריעות, ולבסוף גייס סמירין את כל יכולתו כדי לעבור לסיום של צריח מול צריח ורגלי ולחלץ תיקו.


לשני היריבים במשחק זה 2.5 נקודות, כמו גם למיכאל רויז שהפגין משחק חזק בכלים השחורים נגד נתן בירנבוים ולאילון נקר שגבר על עומר רשף בעזרת הקרבת טיב יפה:


 

נקר המשיך 14.צ:ג6! ב:ג6 15.פב:ד4! כאשר הכאת הפרש תעלה לשחור ביוקר רב. רשף ניסה 15...רה6, אבל לאחר 16.פ:ה6 מ:ה6 17.צג1 צ:א2 18.צ:ג6+ רד6 19.רח3+ מה7 20.צ:ב6 הלבן קיבל פיצוי די והותר עבור הטיב בדמות שני רגלים עם יתרון זוג הרצים, ומימש את עליונותו בשלב הסיום.


לטבלת אליפות הגברים

צפו במשחקי סיבובים 4-1 בגמר אליפות ישראל

@@ISR ch 2014 r4.pgn@@

בסיבוב השלישי באליפות הנשים הקריבה לודמילה ציפנסקיה כלי לאולגה וסילייב בקרב המובילות, אבל אלופת ישראל בלמה את הסתערות יריבתה והייתה קרובה לניצחון בסיום:


הלבן מקווה לתיקו לאחר שהצליח לחסל את כל הרגלים של השחור, אבל לאחר המסע הנכון 62...פהד3! תקוותיה של לודמילה היו נכזבות. במקום זה אולגה לכדה רגלי חסר ערך  - 62...פ:ג4? - ויריבתה סחטה תיקו לאחר 63.צד4 פד2 64.צב4 צ:א2 65.צא4 עם חילופי צריחים כפויים.
בסיבוב הרביעי גברה וסילייב במהירות על נדיה רפרון ועלתה למקום הראשון לבדה לאחר שציפנסקיה נפרדה בתיקו מהמדורגת מס' 2 אירנה לן.



לטבלת אליפות הנשים

צפו במשחקי סיבובים 4-1 באליפות ישראל לנשים

@@ISR chW 2014 r4.pgn@@