מגנוס קרלסן אלוף העולם בשח מהיר

מגנוס קרלסן כבש אתמול עוד פסגה בשחמט העולמי כאשר ניצח לאחר מאבק דרמטי באליפות העולם בשח מהיר שנערכה בדובאי. התחרות הייתה חזקה ביותר בהשתתפות רוב השחקנים הבכירים בעולם.






 קרלסן מדורג ראשון בעולם בהפרש ניכר מכל השאר, אבל מסתבר שעדיין יש לו אתגרים בעולם השחמט. לפני מספר שבועות פורסם דירוג רשמי ראשון של פיד"ה למשחקים מהירים ולמשחקי בזק, ומסתבר כי המוביל בדירוגים אלה הוא דווקא יריבו המושבע של קרלסן, האמריקני היקרו נקמורה. עובדה זו לא מצאה חן בעיניו של אלוף העולם שהציב לו למטרה להיות מס' 1 גם בדירוגים הללו, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות ניצחון כפול באליפות העולם בשח מהיר ובבזק הנערכת השבוע באיחוד האמירויות הערביות.

רשימת המשתתפים המקורית באירועים אלה כללה גם את בוריס גלפנד ואלכסנדר חוזמן מישראל, אבל המצב הביטחוני העדין מנע כנראה את השתתפותם. קשה לומר שזה הוריד משמעותית את איכות התחרות, שכן מיטב השחקנים בעולם הגיעו הישר מתחרות העל הקלאסית בנורווגיה כדי להתמודד בקצבים מהירים יותר.

אגב, האירוע בנורווגיה נפתח בתחרות בזק שהסתיימה בניצחון משכנע של קרלסן, שהתקרב עד כדי 2 נקודות לדירוגו של נקמורה, בעבר מלך הבזק הבלתי מוכתר באינטרנט.

אגב, האמריקני פתח את אליפות העולם בשח מהיר ברגל שמאל, נוצח כבר בסיבוב הראשון וסיים עם תוצאה בינונית שדרדרה אותו שלבים רבים בדירוג העולמי, אבל עיקר העניין התמקד במאבקים על המקום הראשון.

מגנוס קרלסן עמד בציפיות ביומיים הראשונים של התחרות והוביל לבדו עם 8 מ-10 ללא הפסד, אבל ביום השלישי והמכריע הוא נראה על סף שבירה. תחילה הוא ניצל מהתקפה חזקה של מס' 2 בעולם לבון ארוניאן, שלא מצא את ההמשך המדויק ביותר בזמן המוקצב. משחק זה הסתיים בתיקו, ומיד לאחר מכן הוגרל קרלסן בסיבוב ה-12 בכלים הלבנים מול יריבו לדו-קרב על הכתר העולמי (הצפוי להתקיים בנובמבר בסוצ'י, רוסיה) וישי אנאנד.

נוסח החילופין בהגנה הסלאבית מרמז לעתים קרובות על תיקו, אבל לא אצל קרלסן. הוא ניצל טעות של אנאנד בעמדה מסובכת להשגת יתרון בסיום, ואז הגיע הרגע שהוא ירצה לשכוח:

 

לאחר 34.פ:ה6?? צב6 היתרון עבר לשחור, והמסע הבא 35.פו4? (נחוץ 35.מג2 צ:ד6 36.פג5) חרץ סופית את גורלו של אלוף העולם להפסד. אין ספק כי תוצאה זו היא בעלת משמעות לקראת הדו-קרב ביניהם, אבל באותו רגע העיקר היה תואר האליפות בשח מהיר.

לאחר 13 סיבובים הובילו קרואנה, קרלסן ואנאנד (לפי סדר שובר שוויון) עם 9.5 נקודות, והסיבוב הלפני אחרון הכריע. אנאנד חילץ בקושי תיקו מרג'אבוב, בעוד קרואנה החמיץ מעמדה טובה והפסיד לארוניאן. באותו זמן שיחק קרלסן גרוע בפתיחה ומצבו נגד גרישצ'וק נראה נואש. אבל שגיאה אחת של הרוסי השוותה את הסיכויים, ובשלב הסיום (עם רץ נגד פרש) הוא התעקש להציב את הרגלים שלו על אותו צבע של הרץ, מה שהביא להפסד.

זו לא הפעם הראשונה, וכנראה גם לא האחרונה, שקרלסן הצליח להוציא יש מאין במשחק מכריע. נותר לו רק לסיים בתיקו בכלים השחורים בסיבוב ה-15 עם טיימור רג'אבוב, משימה שהושגה בקלות. באותו זמן החמיץ ארוניאן ניצחון נגד אנאנד, ובמקום השני זכה לבסוף פביאנו קרואנה.

התוצאות הסופיות: קרלסן 11 (15); קרואנה, אנאנד, ארוניאן ומורוזביץ' 10.5; טומאשבסקי, קריאקין, גרישצ'וק, רג'אבוב, סווידלר, באקרו 10.

אז עוד תואר עולמי לקרלסן, וכעת הוא ינסה להשלים גם תואר משולש בבזק. רק מטרה אחת טרם הושגה. קרלסן הגיע ל-2855 נקודות בלבד במד-הכושר המהיר העדכני של פיד"ה, לעומת 2858 נקודות של קרואנה...

 

צפה במשחקי אליפות העולם בשח מהיר, דובאי, 18-16 ביוני 2014

@@WCH rapid.pgn@@