סיכום הסיבוב החמישי בליגה הלאומית

במרכזו של הסיבוב החמישי בליגה הלאומית עמד אירוע חריג. קבוצת המשנה של מועדון ראשון לציון לא הצליחה לגייס חמישה שחקנים למשחק החוץ נגד האלופה באר שבע א', ולפי התקנון הורחקה מהליגה אוטומטית. מקרה דומה אינו זכור בליגה הלאומית שנים רבות.






 משחקי הליגה הלאומית, שהם חלון הראווה של השחמט הישראלי בהשתתפות עשרות רבי אמנים, סבלו השנה פיחות מדאיג במעמדם כאשר מספר הסיבובים המרוכזים קוצץ ל-2 מתוך 11 מסיבות תקציביות, לעומת 6 סיבובים מרוכזים בשנים האחרונות. אין לי ספק כי המצב הרצוי הוא שכל משחקי הליגה הלאומית יתקיימו במרוכז, כפי שהיה נהוג בסוף שנות ה-90.

פועל יוצא של המצב הוא שרוב מפגשי הליגה מתקיימים ללא נוכחות שופט מוסמך מטעם האיגוד, וכתוצאה מכך כבר הייתה לנו תקרית אחת (במפגש פלדקליין ראשון לציון-הרצליה) שנגררה במשך חודשים בערכאות שיפוט וערעור שונות. המשחק שהופסק בין בוריס אלתרמן לדן צולר התחיל ב-22 בפברואר, והוא אמור להגיע לסיומו (תודה לאל) ב-16 במאי.

בעקבות אירוע זה המליצה ועדת החוקה והשיפוט בראשות ד"ר שלמה קנדלשיין על שיגור שופטים לכל משחקי הליגה הלאומית הנותרים, אולם נראה כי המלצה זו לא נפלה על אוזניים קשובות – הנהלת האיגוד מעדיפה להמשיך לחסוך בהוצאות.

עוד לא הגיעה תקרית זו לסיומה המלא, וכבר נחתה על הליגה מכה נוספת. קבוצת המשנה של מועדון ראשון לציון שהשתרכה במקום האחרון ללא סיכוי ממשי להישאר בליגה הודיעה ערב המפגש בסיבוב החמישי ליריבתה באר שבע א' אלופת הליגה כי לא הצליחה לגייס חמישה שחקנים – המינימום להופעה חוקית.

תקנון הליגה קובע כי: "קבוצה בליגה הלאומית שלא הופיעה למפגש ליגה אחד או נרשמו לה 3 אי הופעות אישיות, תורחק ממשחקי הליגה לאותה עונה", ואף מדגיש כי זהו עונש אוטומטי. על סמך סעיף זה בתקנון נאלץ מנהל הליגה, השופט הבינלאומי אבי דורנר, להטיל על הקבוצה עונש הרחקה ממשחקי הליגה הלאומית, כאשר כל תוצאות משחקיה הקודמים לא ייחשבו לצורך דירוג הליגה.

אירוע זה מעורר מספר תהיות:

ראשית כל, האם אכן נחוץ תקנון דרקוני כזה שאינו מתיר למנהלת הליגה שום שיקול דעת כאשר לקבוצה היה חסר שחקן אחד בלבד להופעה חוקית, והיא אף הודיעה מראש ליריבתה ולמנהל הליגה על הבעיה?

יש לציין כי הקבוצה המורחקת נקראה על שמו של שמואל "דוגו" פרידמן ז"ל, וזו רחוקה מלהיות הדרך הראויה לציין את זכרו של איש יקר שהיה מעמודי התווך של מועדון ראשון לציון והשחמט הישראלי.

שנית, הבעיה המהותית יותר היא ריבוי המועדונים המיוצגים על ידי שתי קבוצות בליגה הלאומית. פעם זה היה רק מועדון באר שבע (ובתקופה מוקדמת יותר אס"א תל אביב), אולם השנה מיוצגים גם מועדוני אשדוד וראשון לציון על ידי שתי קבוצות (לפחות עד להרחקה), ובשנה הבאה, על פי המצב בליגה הארצית, עשויים מועדוני כפר סבא ואליצור פתח תקווה ליהנות מייצוג כפול בליגה הבכירה.

לתופעה זו אין אח ורע בספורט הישראלי. משחקי הליגה נועדו להיות תחרות בין המועדונים השונים ובליגה הלאומית אמורים להיות מיוצגים מועדונים מכל רחבי הארץ, אך המציאות היא שאזור חיפה והצפון (לדוגמה) אינו מיוצג בליגה הלאומית שלנו כבר שנים ומועדונים רבים המנהלים פעילות ענפה ומבורכת כמו ירושחמט, קריית אונו ורמת גן לא היו מיוצגים בליגה הלאומית אף פעם.

המצב בפועל הוא שקבוצות המשנה של המועדונים הגדולים בליגה הלאומית אינן מושקעות מדי (בניגוד למועדונים קטנים יותר המוכנים להשקיע רבות כדי להישאר בליגה הלאומית לאחר שהעפילו אליה). הרכבה של קבוצת ראשון לציון על שם "דוגו" לא היה בנוי מלכתחילה לשרוד בליגה הלאומית. אולי זו הסיבה שמתוך 13 שחקנים רשומים בהרכב לא נמצאו חמישה שהיה מוכנים לנסוע לבאר שבע ביום שישי בבוקר כדי להתמודד מול שחקנים העולים עליהם ב-400 נקודות לערך בכל הלוחות?!

נקווה כי מעז יצא מתוק, וכי הנהלת האיגוד תסיק את המסקנות הדרושות כדי להפוך את משחקי הליגה הלאומית לאטרקטיביים יותר בשנים הקרובות. יש להדגיש כי בשנים האחרונות חל דלדול משמעותי במספר התחרויות הבינלאומיות הסגורות בישראל (ומכביה יש רק אחת לארבע שנים). כיום הליגה הלאומית היא הפעילות היחידה המשלבת את הרוב המכריע של 40 רבי-האמנים של ישראל. אם נמשיך לזלזל בה, קשה לצפות שהשחמט הישראלי יתעלה בזירות חו"ל.

לאחר הקדמה ארוכה זו הגיע הזמן לסכם את תוצאות המשחקים שכן התקיימו בסיבוב החמישי:

המובילה מועדון אשדוד עלית התקשתה להביס את הקבוצה הצעירה והעקשנית של הפועל פתח תקווה. אמיל סוטובסקי מתקשה תמיד מול גדי רכליס, והפסדו בלוח הראשון לא בא בהפתעה גמורה. בלוחות האחרים, על אף הפרשי מד-כושר גדולים, סחטו שחקני פתח תקווה שלוש תוצאות תיקו נוספות, ורק אנדריי וולוקיטין ואיליה סמירין הצליחו לנצח את יריביהם ולהעניק לאשדוד את נקודת הבונוס היקרה.

בהרכבה של פלדקליין ראשון לציון הופיע, לראשונה העונה, בכיר שחקני קנדה, רב-האמן הצעיר אריק האנסן שגבר על אלכסנדר מיכלבסקי בדרך לניצחון מינימלי על אליצור פתח תקווה.

הפועל כפר סבא זכתה לניצחון גבוה 1.5:5.5 על קבוצת המשנה של אשדוד והחמירה את מצבה של יריבתה בתחתית.

בחלק התחתון של הטבלה השתפר משמעותית מצבה של קבוצת פורת מתמטיקה לאחר ניצחון מפתיע 2.5:4.5 על הרצליה בזכות ניצחונותיהם של הגרמני ארקדיוס קלקא (4 מ-5) ושל אלוף ישראל לשעבר נתן בירנבוים.

בקרב תחתית אחר זכתה קבוצת המשנה של באר שבע לניצחון מינימלי על אליצור מרכז השחמט ירושלים. חמישה מתוך ששת המשחקים במפגש זה הסתיימו בהכרעה לטובת בעלי הכלים הלבנים, ורק הקרב על הלוח הראשון הסתיים בתיקו.