אליפויות הנוער באלקנה

מועדון השחמט אליצור אלקנה מארח השנה את כל תחרויות הגמר על אליפות ישראל לנוער, מגיל 8 עד גיל 18.






 יו"ר ועדת הנוער חגי פרנק, שהוא גם נשיא מועדון אלקנה, לקח על עצמו את המשימה שנראתה בלתי אפשרית להביא את תחרויות הגמר על אליפות ישראל לנוער לאזור השומרון, ועמד בה למרות כל הקשיים.

התחרויות, בהשתתפות כ-200 נערים שהעפילו מתחרויות מוקדמות לגילאים השונים ברחבי הארץ, מתקיימות באולפנת בני עקיבא ביישוב אלקנה. בניגוד לשנים קודמות, שבהן כל השחקנים היו דחוסים באולם אחד, הפעם עמד לרשות המשתתפים והוריהם מרחב גדול באווירה פסטורלית. כל אליפות נערכה בכיתה נפרדת, ועדיין נותרו כיתות בשביל ההורים המלווים את ילדיהם. לרשות המשתתפים עמד מזנון במחירים עממיים ב"קפיטריית הפרש" שהוקמה לצורך התחרות באחד החדרים בסמוך לכניסה לבניין.

לא חסרו בעיות כמו פעמון בית ספר שצלצולו נשמע באחת הכיתות במהלך משחקי הבוקר והתעוררו קשיים בניתוקו, אבל חגי הפגין מסירות ודאג לפתור אותן בדרך הטובה ביותר האפשרית ביחד עם צוות השופטים שלו בראשות השופט הלאומי עודד רוס, שמאחוריו ניסיון רב בשיפוט בתחרויות נוער ובהדרכת נוער.

בסך הכול החלטת איגוד השחמט להפקיד את ארגון האליפויות בידי מועדון חדש וצוות חדש הוכיחה את עצמה. יש לציין כי מועדון אלקנה שוקד על טיפוח הנוער זה שנים רבות, והישגו הבולט ביותר היה זכייה באליפות עולם לבתי ספר מטעם אתר "קלאב קספארוב", בטרם שבק האתר חיים בתחילת העשור הקודם.

התחרויות עצמן נושאות חשיבות מקצועית רבה בשל היותן אחד הקריטריונים המרכזיים לבחירת נציגי ישראל לאליפויות אירופה והעולם לנוער וכן להשתתפות בפרויקט "אלוף השחמט הבא". טובי שחקני הנוער של ישראל, כולל בעלי מדליות אירופיות, הגיעו לתחרות כאשר כולם רוצים לזכות בה. מובן מאליו שרק חלקם ישיגו את מבוקשם, והקרבות היו חריפים ביותר בכל הגילאים.

לאחר 7 מתוך 9 הסיבובים מוביל בבטחה אמן פיד"ה אורי קובו ממועדון הפועל פ"ת בתחרות עד גיל 18 (10 משתתפים בשיטת ליגה), עם תוצאה נפלאה של 6.5 מ-7 בדרך לתואר שלישי רצוף לאחר שזכה פעמיים (2013-2012) באליפות ישראל עד גיל 16. הדולקים אחריו הם עומר רשף 5 ונמרוד ויינברג 4.5.


אורי קובו (צילום: דורית ריטבו-וולפוביץ)


מאבק צמוד ביותר באליפות גיל 16 בין האמן אייל גרינברג ממועדון כפר סבא ובין איתמר אהרונוביץ' המפתיע ממועדון אטיוד ר"ג. שניהם צברו 5.5 מתוך 7 ומקדימים את מתחריהם בנקודה שלמה.


אולם התחרויות לגילאי 18-16 עם השופט אורי בלאס

התחרות עד גיל 14 הוכרעה כנראה לטובתו של אריאל ארנברג ממועדון כפר סבא, המשתתף היחיד שהצליח לצבור 7 מ-7! את המקום השני מחלקים סער דרורי ודן פולג עם 5 נקודות.

אריאל ארנברג (משמאל) עם כמה אישים חשובים בטקס הסיום של תחרויות השחמט במכביה ה-19
(צילום: יאנה רוטנר)


צפיפות רבה בצמרת גיל 12: לאחר הסיבוב השביעי מובילים יאיר פרחוב ממועדון רחובות, אור גלובוס ממועדון מדעטק חיפה ועידו גורשטיין ממועדון כפר סבא עם 5.5 נקודות, אולם גם יהב עמנואל וגבי רויטנבורד שצברו 5 נקודות עדיין לוטשים עיניהם לתואר.

בגיל 10 הפתעה גדולה: אלכס גורן, ילד מנהריה בעל מד-כושר 1315, ניצח בששת משחקיו הראשונים, אם כי נוצח בשביעי ושלושה שחקנים התקרבו אליו: ליאור מוסיוק, אסיף סולומון ואורי כוכבי. במהלך התחרות התברר כי לאלכס גורן ניסיון תחרותי קודם ברוסיה והוא בעל מד-כושר בינלאומי 1644, כך שהישגו מפתיע פחות.


רונית לויטן מחיפה מתמודדת בהצלחה רבה בין הבנים עד גיל 10



בגיל 8 נערכת תחרות הגמר במתכונת של 7 סיבובים בקצב מזורז. לפני הסיבוב האחרון הובילו במשותף דוד וולר מאשדוד וליעם קופלוף מנתניה. שניהם מגיעים ממשפחות בעלות מסורת של שחמט (דוד הוא אחיה של אנסטסיה אלופת אירופה עד גיל 10 וליעם הוא בנו של ניק קופלוף מנהל מועדון נתניה). הקרב ביניהם בסיבוב האחרון יקבע את האלוף.