סטטוס קוו במועמדים – אנאנד מתקרב לניצחון

בשלושת הסיבובים לפני היום החופשי האחרון נראה כי כל שמונת המשתתפים השלימו עם ניצחונו של אנאנד. נפלו רק 2 הכרעות ב-12 משחקים, והפער של נקודה לטובת ההודי בצמרת עומד בעינו. עם זאת, אנאנד היה יכול להקל על עצמו את המלאכה לו היה מממש עמדה זכויה בסיבוב ה-12 נגד אנדרייקין במקום להסתפק בתיקו.






 האירוע הבולט היחיד בסיבוב העשירי התרחש בקרב בין קראמניק לסווידלר. בחירתו של סווידלר בהגנה ההולנדית הובילה ליציאה מוקדמת מההמשכים התיאורטיים ולמשחק מקורי. קראמניק היטיב לשחק וקיבל יתרון די משמעותי, אבל ברגע המכריע הוא ביצע את אחת השגיאות הגסות בקריירה שלו:

 

ההמשך הנכון הוא 32.פד4, ואם 32...מהה5 אז 33.פו3 עם יתרון, אבל קראמניק המשיך 32.צד4?? ר:ח2+! וסווידלר לא התקשה לנצח. אז גם ברמה הזאת מפספסים לפעמים טריקים אלמנטריים. במסיבת העיתונאים תירץ קראמניק את כושרו הירוד בכך שהוא מתקשה להירדם בלילות.

מעניין להשוות שגיאה גסה זו למה שקרה בסיום המשחק הראשון בין סווידלר לקראמניק בתחרות זו. אז עדיין היה אלוף העולם ה-14 במיטבו, והוא מצא דרך ממש אטיודית להציל חצי נקודה.

 

לכאורה הרגלי החופשי החזק ד6 מבטיח ללבן ניצחון. קראמניק מצא את המסעים היחידים להצלת הקרב: 41...ה4! 42.ו:ה4 מהה2! 43.צו3 צ:ד6 44.מהה8 ו6 45.ה5!
לאחר מסע חזק זה נראה כי מאמצי השחור היו לשווא ועמדתו תיפרץ, אבל קראמניק המשיך:
45...ו5!! 46.ה:ו5 צו6!!


עמדה מדהימה - ללבן יתרון חומרי ושני רגלים חופשיים צמודים, אבל ו5 חסום ו-ה5 מרותק, ופשוט אין לו מסע טוב. במסעו הבא ימשיך השחור מהה4 עם תיקו, כפי שקרה במשחק לאחר 47.מז3 מהה4 48.רג5 מהה1+ 49.רו2 מהה4
50.רג5 מהה1+ 51.רו2 והוסכם לתיקו בגלל חזרה על מסעים.

משחקיהם של אנאנד וארוניאן בסיבוב העשירי מול טופאלוב וממדיארוב היו זהירים והסתיימו בתיקו, וגם בסיבוב ה-11 הופגן שחמט מסוג דומה שהזכיר את דו-קרבות המועמדים הידועים לשמצה מ-2011. כששחקנים של 2750 ומעלה לא מוכנים לקחת סיכונים, קשה מאוד להשיג הכרעות. קראמניק ניסה רעיון חדש בפתיחה הקטלאנית נגד אנאנד בעמדה שכבר הופיעה במשחקו נגד קרלסן בתחרות המועמדים הקודמת, אבל אנאנד מצא תשובה נאותה והגיע לתיקו מעמדת כוח. במשחקים סווידלר-ארוניאן ואנדרייקין-ממדיארוב פשוט הוחלפו כלים רבים מההתחלה. טופאלוב ניסה קצת יותר מול קריאקין, אך זה רק קירב אותו להפסד. קריאקין הקריב טיב וקיבל סיום עדיף, אך לא ראה דרך לקדם את עמדתו והסכים לתיקו.

הסיבוב ה-12 היה כבר מרגש יותר, המשחק אנאנד-אנדרייקין התחיל בנוסח סטנדרטי של הגנת קארו-קאן עם הצרחות מנוגדות, אולם בהמשך ביצע אנדרייקין כמה משגים חומרים, ואנאנד היה יכול לבחור בין שפע של מסעים זוכים. לבסוף הוא זכה בכלי, אך מלכו החל לטייל. אנדרייקין ניסה לחזור על מסעים, ולמרבה ההפתעה אנאנד הסכים לתיקו. נראה שהוא סבור שלא יקשה עליו להשיג שני תיקו נוספים בסיבובי הנעילה ועמם את הכרטיס הנכסף לדו-קרב עם קרלסן. אף על פי כן נשאלת השאלה: אם אנאנד לא מסוגל לזכות עמדה כמו שהייתה לו היום, איזה סיכוי יש לו לגבור על קרלסן?

גם הקרב ממדיארוב-קריאקין היה סוער ביותר החל מהמסעים הראשונים. השחור זכה בחומר אבל הלבן תקף ותקף. קריאקין נקלע לדוחק זמן חמור, ועדיין הצליח לנטרל את התקפת הלבן ולהישאר עם יתרון רגלי, אבל יריבו הצליח לחמוק לסיום צריחים של תיקו.

קראמניק היטיב הפעם לשחק בשחור והשיג עמדה נוחה בגמביט המלכה נגד ארוניאן. גם משחק זה הסתיים בחזרה על מסעים, כאשר ניתוחי המחשב דווקא מצביעים על אפשרות של קראמניק להשיג יתרון (שלא נוצלה).

ההכרעה היחידה נפלה כאשר טופאלוב ניצל משחק פתיחה לא מדויק של סווידלר להשגת יתרון עמדתי עצום שתורגם לבסוף ליתרון חומרי. כעת חולקים מחצית ממשתתפי התחרות – קראמניק, טופאלוב, סווידלר ואנדרייקין – את המקום האחרון עם 5.5 מ-12, אחרי אנאנד 7.5, ארוניאן 6.5, ממדיארוב וקריאקין 6.


צפו במשחקי סיבובים 12-10 בתחרות המועמדים

@@CAND10-12.pgn@@

במוקד הסיבוב ה-13 בשבת אמור לעמוד המשחק קריאקין-אנאנד, אבל בהנחה שאנאנד ישכיל להשיג תיקו נוסף בדרך למטרה יתמקד העניין דווקא בקרב בין קראמניק לטופאלוב. כל אחד מהם ינסה להציל את כבודו ולדחוק את אויבו המושבע למקום האחרון. קהל הצופים יסלח ודאי לשני אלופי העבר על הימנעותם מלחיצת ידיים, ובלבד שיספקו שחמט מרתק.