אנאנד מוביל בתחרות המועמדים

תחרות המועמדים לאליפות העולם, על הזכות להתמודד עם מגנוס קרלסן בנובמבר 2014 על אליפות העולם, נפתחה בסוף השבוע החאנטי-מאנסיסק, רוסיה. לאחר שלושה סיבובים מוביל אנאנד לפני סווידלר וקראמניק, אולם הדרך עוד ארוכה.






 שמונת משתתפי התחרות (המתקיימת בסיבוב כפול) כוללים ארבעה נציגים של רוסיה, המדינה המארחת. כדי למנוע אי נעימויות הוחלט כי נציגי המדינה המארחת יתמודדו ביניהם רק בשלושת הסיבובים הראשונים ובתחילת המחזור השני (סיבובים 10-8).

אי לכך שלושת הסיבובים הראשונים של התחרות כללו למעשה שתי ליגות נפרדות: ארבעת הרוסים (קראמניק, סווידלר, קריאקין ואנדרייקין) וארבעת האורחים (ארוניאן, טופאלוב, אנאנד, ממדיארוב). בארבעת הסיבובים הבאים שתי הקבוצות האלה יתמודדו ביניהן, ואז יתבהר למי הסיכויים הטובים ביותר לנצח בתחרות.

השחקן הבולט ביותר בשלושת הסיבובים הראשונים היה אלוף העולם היוצא וישי אנאנד. לאור כושרו בשנה האחרונה זו אולי הפתעה. לאחר שבדו-קרב בהודו לא הצליח כלל לאיים על עליונותו של קרלסן, המשיך אנאנד בהופעות חיוורות בלונדון (שח מהיר) ובציריך. היו אף דיבורים על כך שיפנה את מקומו במועמדים לטובת פביאנו קרואנה, אבל אנאנד הגיע לתחרות במרץ רב וכבר בסיבוב הראשון הביס את המועמד מס' 1 לניצחון, לפחות לפי מד-כושר.

ארוניאן הגיע למועמדים לאחר סדרה של תחרויות מצוינות שגרמו לבידודו המזהיר בטבלת הדירוג העולמית במקום השני עם דירוג של 2830: 51 נקודות אחרי קרלסן, אבל גם 43 נקודות לפני הבא אחריו (קראמניק). עולם השחמט ראה בו את המועמד המועדף להתמודד עם קרלסן.

כשמשחקים בשחור נגד אלוף העולם הקודם בסיבוב הראשון, קצת זהירות לא תזיק, אבל ארוניאן במפגן אופטימיות אופייני חיפש סיבוכים בפתיחה הספרדית והקריב רגלי. אנאנד ניצל את ההזדמנות היטב. הוא לא נאחז ביתרונו החומרי, כי אם החזיר את הרגלי ברגע הנכון כדי לקבל סיום עם יתרון משמעותי של זוג רצים. בהמשך לא דייק ארוניאן ונוצרו לו גם רגלים חלשים באגף המלכה. לבסוף הצליח אנאנד ללכוד את הפרש השחור שהגיע לשולי הלוח וכפה את כניעת יריבו.

בסיבוב השני התאושש ארוניאן בניצחון קל על ממדיארוב שפספס תחבולה לא מסובכת מיד אחרי הפתיחה והפסיד את מלכתו תמורת צריח ורץ. בסיבוב השלישי טרם התאושש ממדיארוב והובס בקלות בכלים הלבנים על ידי אנאנד. המשתתף הרביעי בליגה של "האורחים", וסלין טופאלוב, סיים שלוש פעמים בתיקו, אולם כהרגלו היו אלה משחקים לוחמניים ועשירים בתוכן.

בליגה הפנים-רוסית הצטיינו קראמניק וסווידלר שגברו על קריאקין ואנדרייקין בהתאמה בסיבוב השני. קראמניק עשה זאת לאחר חידוש מעניין בנוסח אופנתי בגמביט המלכה הנרצה האהוב על יריבו. קריאקין לא הצליח למצוא את התשובות המדויקות על הלוח, וקראמניק הכריע את המשחק בהתקפה לאחר הקרבת טיב אופיינית שחשפה את המלך השחור.

יתר המשחקים בין הרוסים לבין עצמם הסתיימו ללא הכרעה, אולם יש לציין שבסיבוב השלישי בחר סווידלר בלבן בפתיחה האנגלית והגיע ליתרון ניכר מול קראמניק. אלוף העולם לשעבר הפגין תושייה במצב קשה ומצא דרך מעניינת מאוד כדי לחלץ תיקו.

לאחר שלושה סיבובים מחלקים סווידלר וקראמניק את המקום השני עם 2 נקודות לאחר אנאנד שצבר 2.5. ארוניאן וטופאלוב עם 1.5, וגם הם עשויים בקרוב להגיע לצמרת. שלושת האחרים – קריאקין, אנדרייקין וממדיארוב – כבר מתרחקים מהמירוץ לכרטיס לדו-קרב עם קרלסן. באשר לאנדרייקין, עצם ההגעה למועמדים היא הישג אדיר ולא היו לו ציפיות, אבל ממדיארוב בהחלט מאכזב מאוד. מדובר באחד השחקנים היצירתיים והמעניינים בעולם, אבל אולי הוא לא מספיק חזק בשביל הרמה הזו.

צפו במשחקים של שלושת הסיבובים הראשונים

@@wchcand14.pgn@@