ניצחון לא משכנע

מגנוס קרלסן ניצח גם בתחרות העל בציריך, אולם השחמט שהציג היה רחוק מלשכנע. בתחרות המהירה שחתמה את האירוע ניצח פביאנו קרואנה עם 4 מ-5, כאשר אלוף העולם מסתפק ב-2 נקודות בלבד. בוריס גלפנד דורג במקום האחרון ללא ניצחון.






 לאחר הנס הגדול שאירע לו בסיבוב השלישי נגד נקמורה, שיחק קרלסן את משחקו הטוב ביותר בסיבוב הרביעי נגד קרואנה. נוסח ברלין בפתיחה הספרדית הוביל לעמדה שקטה, אבל האיטלקי ששיחק בכלים השחורים היה שאנן במקצת והרשה לעצמו לעכב את ההצרחה. קרלסן ניצל זאת להתקפה מהירה תוך כדי הקרבת טיב, שהובילה לא לניצחון מידי אלא ללחץ מתמיד על עמדת השחור. אי-דיוקים נוספים של קרואנה בדוחק הזמן חרצו את גורלו, כאשר אלוף העולם מפגין רמה כמעט מושלמת.

באותו סיבוב ספג נקמורה הפסד שני ברציפות נגד ארוניאן, כאשר בעיותיו החלו כבר בפתיחה, ואילו בוריס גלפנד נוצח באופן מאכזב על-ידי אנאנד בכלים הלבנים, והתדרדר למקום האחרון ממנו לא הצליח לברוח עד סוף התחרות.

במרכז הסיבוב החמישי היה אמור לעמוד "הקרב" בין אנאנד לקרלסן, אלא ששניהם הפגינו חוסר רוח לחימה והחליפו כלים במהירות לסיום של תיקו מת, שבו המשיכו לשחק בשביל הפרוטוקול עד המסע ה-40. לקרלסן לפחות היה התירוץ שהוא שיחק בשחור.

ארוניאן קיווה להשתוות לקרלסן במקרה של ניצחון, אלא שפביאנו קרואנה חשב אחרת, שלף מאמתחתו חידוש מעניין והנחיל לארוניאן את ההפסד הראשון בקריירה שלו (!) בנוסח מרשל בפתיחה הספרדית.

המשחק נקמורה-גלפנד הסתיים בתיקו קצר, והשניים נאלצו להתמודד במשחק מהיר ידידותי – ניצחונו היחיד של גלפנד בציריך, לאחר שנקמורה המתוסכל בחר "להשתעשע" עם ח6+ז5 בשלושת המסעים הראשונים.

צפה בכל המשחקים בקצב מלא

@@ZURICH-ALL.pgn@@ 

בדרך כלל באירועים כאלה נהוג לשחק בסיבוב כפול, אולם בציריך המתכונת הייתה שונה במקצת: הנקודות שהושגו במשחקים הקלאסיים "הוכפלו" וששת השחקנים נגשו ליום אחד של תחרות שח מהיר בצבעים הפוכים.

קרלסן פתח בניצחון קל על גלפנד לאחר "שתפס" אותו בפתיחה (ועוד בכלים השחורים), אולם המשך התחרות היווה אכזבה מרה לאוהדיו של אלוף העולם. הוא היה רחוק מלשכנע והובס בצדק על-ידי ארוניאן וקרואנה, בצד תיקו עם נקמורה.

ארוניאן היה כבר יכול להדביק את קרלסן במקרה של ניצחון על נקמורה בסיבוב הרביעי. זה היה המשחק "המשוגע" בתחרות. נקמורה פתח 1.ב3 והשניים תקפו זה את זה בפראות ללא יותר מדי היגיון עמדתי. בשלב מסוים ארוניאן בחר בהקרבת רגלי שנראה הייתה פזיזה מדי. השניים נאלצו לשחק במהירות רבה עקב דוחק הזמן, והאמריקני הצליח לממש את יתרונו בסיום.

לפני הסיבוב האחרון היה קרלסן זקוק לתיקו בלבן מול אנאנד כדי להבטיח את מקומו הראשון, והשניים פשוט החליטו לשחזר את המשחק השמיני (והמשעמם מכולם) בדו-קרב על אליפות העולם בצ'נאי. הכול למען הבטחת המקום הראשון? נדמה לי שמאלוף העולם מצפים לקצת יותר מול יריב שצבר חצי נקודה (וגם זה בקושי) בארבעת המשחקים המהירים הקודמים.

צפה בכל המשחקים בקצב מהיר

 @@ZURICH-RPD.pgn@@

בכל אופן קרלסן סיים את התחרות המהירה עם 2 מ-5 לעומת 4 של קרואנה ו- 3.5 שח נקמורה, אבל ניצח בסיכום הכולל עם 10 מתוך 15 לפני ארוניאן וקרואנה 9, נקמורה 7.5, אנאנד 5 וגלפנד 4.5.

אין ספק ששני המקומות האחרונים בתחרות הם סיפור בפני עצמו. שני המתמודדים על אליפות העולם ב-2012 הפכו כעת "לספקי הנקודות" של הצמרת העולמית. גלפנד השיג 1.5 מ-5 (3 תיקו ושני הפסדים) הן בקצב מלא והן בשח מהיר. אנאנד, שעדיין רואים בו שחקן שח מהיר מעולה, פתח את התחרות המהירה עם 3 הפסדים רצופים, סחט בקושי תיקו מגלפנד והתיקו האחרון נבע "מנדיבותו" של קרלסן.

האם אלוף העולם לשעבר מסוגל להתאושש ולחזור לכושר משחק בתחרות המועמדים בעוד כחודש? נקמורה, קרואנה וגלפנד לא יהיה שם. כרגע נראה שכל תוצאה בתחרות המועמדים פרט לניצחון של ארוניאן תהווה הפתעה משמעותית. הארמני מוכן היטב בפתיחות, נמצא בכושר מצוין, ולא היה רחוק מלהקדים את קרלסן.